
Młodzież bardzo lubi świat mediów i można to mądrze wykorzystać. Nudzę się! Jako rodzice czy nauczyciele słyszymy ten irytujący komunikat nazbyt często. Uczniom w każdym wieku wystarczy dać do ręki zabawki medialne i problem z głowy. Problem jednak w tym, żeby nasi podopieczni umieli z tych zabawek korzystać racjonalnie i z pożytkiem dla siebie, rówieśników, szkolnej czy akademickiej społeczności. Ten cel można szybko osiągnąć, wystarczy „objąć ich nadzorem redakcyjnym”. Co to znaczy? To znaczy nauczyć myślenia dziennikarskiego – „przetwarzania” otaczającego nas świata na relacje wideo, nagrywania wywiadów nie tylko o sprawach ważnych, ale i codziennych. Tworzenia szkolnej kroniki filmowej. Gromadzenia własnego portfolio (czyli dokumentacji zdjęciowej i filmowe z osobistych dokonań). Podczas moich autorskich warsztatów medialnych, warsztatów dziennikarskich, warsztatów z komunikacji, warsztatów z autoprezentacji, warsztatów z wystąpień przed kamerami ćwiczymy właśnie takie działania. Pracujemy nad współpracą grupową, dzieleniem zadań, odkrywaniem kompetencji, pracą na czas, umiejętnością zadawania pytań i udzielania odpowiedzi, wchodzenia w interakcję, praktyką sprzętową audio-wizualną, oświetleniem, budowaniem przekazu, zdrową rywalizacją, nagrywaniem wywiadów, stand-up’ów, etc. Podczas tych zajęć nie ma mowy o nudzie, a czas płynie za szybko jak to na scenie – tą sceną jest też nasze życie. Każdy ma dużo do przekazania światu, wystarczy to odkryć. Kamera akcja! Po tym komunikacie uczniowie opowiadali na żywo przed obiektywami i publicznością o sobie, swoich zainteresowaniach, szkole i świecie rozpędzonym do granic ogarnięcia ludzkimi zmysłami. Sztuczna inteligencja, potężny przeskok do nowych technologii i związane z nim nieograniczone możliwości oraz problemy, to jeden z głównych tematów naszej debaty. Nie czekaj aż Cię wywołają do tablicy, przygotuj swoją narrację, zadbaj o swój wizerunek, nawiąż kontakt z odbiorcami, daj się poznać od jak najlepszej strony. Przekonaj się, że wiedza bez umiejętności jej przekazania staje się mniej użyteczna i przyjazna. Rozmawiaj, wyrażaj swoje myśli, wyjaśniaj, dociekaj, uzasadniaj, polemizuj, etc. Pamiętaj uczniu mową można wiele zdziałać!

Dziękuję uczniom, nauczycielom i dyrektorowi Zespołu |Szkół w Sokołowie Małopolskim za zaproszenie i bardzo twórczą atmosferę. Zapraszam do współpracy.












