Usłyszałem to zdanie prowadząc szkolenie, na temat nowych technik
wygłaszania prezentacji i moderowania paneli dyskusyjnych. Główny wniosek jest
taki, że choć często nudzimy się podczas debat, to niewiele robimy, żeby to
zmienić. Organizatorów
zazwyczaj paraliżuje strach przed narażeniem się ważnym gościom, zaproszonym do
publicznej wymiany opinii czy ekskluzywnych informacji. Na
liczne ograniczenia wpływają też wymogi dyplomatyczne, relacje służbowe,
formalne i nieformalne kontakty towarzysko-biznesowo-urzędnicze.
Budowana od samego początku bardzo oficjalna atmosfera i sztywny scenariusz,
którego z założenia nie można zmienić w żadnym punkcie. Ranga panelistów i schematyczna współpraca z
nimi. Program
i przebieg takich wydarzeń można i trzeba zmieniać, dopasowując je do dynamicznie
zmieniających się potrzeb. Wszelkie panele, prezentacje, debaty, dzięki mediom społecznościowym,
przestały mieć charakter lokalny. Dlatego współpracę z głównymi rozmówcami warto rozpocząć już na etapie budowy scenariusza. Można zaproponować im wystąpienia przerywane krótkimi seriami pytań i odpowiedzi. Rundy o ustalonym czasie ( forma kontrolowanego pojedynku na słowa). Wielu z zapraszanych na takie wydarzenia gości, doskonale rozumie potrzebę dynamizowania prezentacji. Sami działają w przestrzeni mediów społecznościowych, gdzie robią wszystko żeby zainteresować swoimi działaniami odbiorców. Panel dyskusyjny/prezentacja muszą być jak teleturniej intelektualny,
a nie jak nudny wykład. Formuła wszyscy siedzą, łącznie z moderatorem bardzo traci
na dynamice, usztywnia wszystkich, nie zachęca do ciągłej uwagi. Widownia
potrzebuje zarówno treści jak i obrazu, statyczna prezentacja szybko usypia,
potrzebne są bodźce zachęcające do działania. Można rozdać uczestnikom,
przygotowane wcześniej materiały, dane, ankietę, kartki i długopisy zachęcając
do notowania, poprosić o przygotowanie pytań do gości, zbudować nieformalne
zobowiązanie do współpracy, aktywności. Sam wstęp do dyskusji musi być
atrakcyjny. Dobre rozwiązanie na
początek to np. emisja bardzo krótkiego spotu, wideo z dynamiczną prezentacją
tematu, badania, artykułu, opisu powiązanego zdarzenia, zachęcających i pobudzających
do wymiany poglądów.Warto stosować formułę, że najpierw wprowadzamy wszystkich
uczestników w temat debaty, prezentacji, a następnie przedstawiamy głównych
gości (ta formalna część jest często przesadnie rozbudowana).Nie ma dobrej debaty, bez opinii internautów i użytkowników
mediów społecznościowych. W trakcie panelu/prezentacji, należy odnieść się do
treści komentarzy publikowanych w przestrzeni „piątej władzy”.Relacjonowanie debat na żywo w Internecie buduje nie tylko
popularność, wzmacnia rangę, zwiększa arsenał pytań i odpowiedzi, ale wymusza także na wszystkich uczestnikach większą dbałość o dynamikę, koncentrację, aktywność,
zwięzłość i jakość wypowiedzi. Debata staje się bardziej atrakcyjna
merytorycznie i wizualnie.Warto zapowiadać takie wydarzenia w mediach
społecznościowych, prowokując do podpowiedzi, na co zwrócić szczególną
uwagę, jakie wątki zaakcentować, poznać różne punkty widzenia, mieć w zanadrzu
ciekawostki i dodatkowe nieoficjalne informacje. Dobry research to podstawa. Przygotowując się do panelu/prezentacji
moderator powinien poznać dorobek głównych gości, ich charakterystykę,
uzupełnić tę wiedzę o publikacje na ich profilach w mediach społecznościowych
oraz bezpośrednio przed wydarzeniem, podczas rozmów zapoznawczych. Takie
podejście daje potrzebną przewagę, wyczucie, na co można sobie pozwolić podczas
panelu/prezentacji, czy jej styl prowadzenia może być luźniejszy, przeplatany
anegdotami, swobodniejszymi wypowiedziami.Nie należy sztywno i za wszelką cenę trzymać się scenariusza. Warto stosować wtrącenia, przerywać umiejętnie zbyt długie i nudne wypowiedzi,
włączając się dynamicznie do dyskusji stosować metodę po kropce lub przecinku. Moderator i uczestnicy powinni wykazywać stuprocentową
aktywność nie tylko pytając czy odpowiadając, słuchanie aktywne to też bardzo
ważna umiejętność, pozwala wyłapać najciekawsze wątki, sugestie, opinie,
poprowadzić dyskusję w ciekawszym od założonego kierunku. Widownia i odbiorcy, a nie tylko główni goście, także muszą włączać
się do dyskusji.Moderator ma nad tym czuwać. W przypadku pasywnej widowni,
skrócić dystans, podejść z mikrofonem, zachęcić do rozmowy, zadawania
pytań. Dopytać, jakie są Pani/Pana przemyślenia
na ten temat, zgadza się Pani/Pan z tym, co zostało już powiedziane? Moderator
działa jak dziennikarz czy prezenter telewizyjny, interesują go fakty, opinie,
komentarze, ciekawostki, działa według schematu, co, gdzie, kiedy i dlaczego?Mówienie krótko i na temat to podstawa. Moderator nie może
pozwolić na niekontrolowany przebieg prezentacji/panelu. Dyscyplinowanie z
wyczuciem, taktem, a jednocześnie stanowczością, to bardzo ważna sprawność.
Wróćmy do głównego tematu, proszę odpowiedzieć na pytanie, pozwólmy odnieść się
do Pani/Pana wypowiedzi pozostałym uczestnikom panelu/prezentacji, to kilka z
wielu kół ratunkowych.Spontaniczność także mile widziana. Moderator musi mieć w
sobie też coś z konferansjera czy wodzireja, musi umieć „rozruszać” uczestników
debaty. Stałe obserwowanie reakcji nadawców i odbiorców, pozwala panować nad
dynamiką. Włączać wyłączonych z dyskusji. Mieć odwagę zaangażowania osób
uzależnionych od smartfonów, zachęcać np. do sprawdzania na bieżąco jakiś
informacji, poszukania dodatkowych danych czy porównania z innymi źródłami.Działania ad hoc. Warto nakłonić ekspertów do dzielenia się
wiedzą w sposób przystępny dla szerokiego grona odbiorców, także osób
niezorientowanych szczegółowo w temacie. Moderator powinien panować nad
językiem i narracją debaty, jeśli pada zbyt dużo słów, pojęć i terminów czytelnych
tylko dla małej grupy odbiorców, poprosić o wyjaśnienia. Czas na wypowiedź, czas na pytanie, czas na odpowiedź,
kontrolowanie czasu ma decydujące znaczenie. Unikanie słowotoku, zadawania zbyt rozwlekłych pytań, aktywności tylko wybranych osób, wykluczania nieśmiałych uczestników debaty, to
podstawowe zadania moderatora.Mierzenie zasięgów.Chodzi o reakcje na konkretnych rozmówców,
ich wypowiedzi, poruszane wątki, tematy. Media społecznościowe to dobrze
sprawdzone narzędzie do weryfikowania, jakości organizowanych prezentacji i
paneli dyskusyjnych.Warto sobie stale przypominać – do kogo i po co mówimy? Dobry początek, interesujące rozwinięcie i sprawne
zakończenie tak ma wyglądać profesjonalnie zrealizowany panel czy prezentacja.Gadżety. To ważne uzupełnienie całości wydarzenia, także dobrze dobranego stroju.
Wizerunek moderatora też wpływa na ocenę panelu czy prezentacji. Garnitur,
koszula, krawat czy muszka, do tego odpowiedniej długości skarpety. W przypadku
pań garsonka o stonowanym kolorze, wygodna fryzura, biżuteria nieprzyciągająca
zbytniej uwagi. Warto korzystać z elektronicznych czytników czy tabletów, eleganckich podkładek pod scenariusz czy listę gości. Trzymanie
zwykłych kartek w ręce, notatek wyciąganych z kieszeni, psuje przekaz.Panel/prezentacja, za każdym razem, muszą być dopracowane i przygotowane
niczym show telewizyjne. Część merytoryczna powinna być równie ważna jak oprawa
przestrzeni medialnej. Od
pierwszej do ostatniej minuty należy współpracować ze wszystkimi osobami odpowiedzialnymi
za organizację, podobnie jak w programie na żywo. Dobrze jest zadbać o
telebimy, monitory i wewnętrzny przekaz telewizyjny z przebiegu debaty. To nie
tylko podnosi prestiż, ale wpływa na świadomość osób, że uczestniczą w
czymś ważnym, wykazują większe zainteresowanie i zaangażowanie. To moderator musi mieć w sobie innowacyjność i kreatywność,
odwagę i ciekawość świata.